Γράφει ο Κυριάκος Λιακούλης
Στις αρχές Μαρτίου του 2024 σε κλειστή ομάδα υπουργών της κυβέρνησης, παρουσιάστηκε από τον Διευθύνοντα σύμβουλο της Ολλανδικής εταιρείας HVA INTERNATIONAL, το ολικό σχέδιο για την διαχείριση των υδάτων στην Θεσσαλία. Το ολικό αυτό σχέδιο, τέθηκε λίγες μέρες αργότερα σε δημόσια διαβούλευση στο opengov.gr. Κι ενώ η διαβούλευση βρισκόταν σε εξέλιξη, ένα βασικό μέρος του ολικού σχεδίου το οποίο αφορούσε την ίδρυση οργανισμού διαχείρισης των υδάτων, διαμορφώθηκε σε νομοσχέδιο, τέθηκε σε παράλληλη διαβούλευση ( 07/04 – 15/04 ), και δυο μέρες αργότερα, κατατέθηκε προς ψήφιση στη βουλή.
Το νομοσχέδιο αυτό ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την ολομέλεια της βουλής.
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, συστήνεται και λειτουργεί ο οργανισμός διαχείρισης υδάτων Θεσσαλίας Α.Ε. Ιδρύεται δηλαδή ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, το οποίο θα διαχειρίζεται το σύνολο του υδάτινου δυναμικού της Θεσσαλίας. Θα ορίζει την παροχή αρδευτικού νερού (αφού μεταφέρονται σ αυτό οι οργανισμοί εγγείων βελτιώσεων), θα ελέγχει και θα επιβάλει πρόστιμα, αλλά θα υποκαθιστά και το δημόσιο, εφόσον δύναται να αδειοδοτεί τις χρήσεις νερού.
Να σημειωθεί δε, πως ( σύμφωνα με παρατηρήσεις του ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε. επί του νομοσχεδίου), ο νέος οργανισμός θα λειτουργεί κατά παρέκκλιση νομοθετημάτων, όπως ο νόμος 3199/2003 περί διαχείρισης υδάτων ( σε εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας 2000/60), αφού η διαχείριση των υδατικών συστημάτων ανήκει στην δημόσια διοίκηση.
Το νερό ως φυσικός πόρος ανήκει στο κράτος, και μόνο αυτό πρέπει να το διαχειρίζεται.
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (Ο.Δ.Υ.Θ.) θα λειτουργεί μεν για χάριν του δημοσίου συμφέροντος, αλλά με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Δηλαδή ότι συμφέρει στην Α.Ε. γίνεται, ενώ ότι είναι ασύμφορο όχι.
Να τονιστεί εδώ ότι η εταιρεία ιδιωτικού δικαίου που ιδρύεται, παίρνει κρατική προίκα ένα εκατομμύριο ευρώ ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο. Προβλέπεται επίσης ότι θα έχει έσοδα από υπηρεσίες που προσφέρει, ενώ θα υπάρχει και ετήσια επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θα εισπράττει από προγράμματα της Ε.Ε., από δωρεές, κληροδοτήματα κ.λ.π. ενώ δεν θα υπόκειται σε περιορισμούς περί κρατικών ενισχύσεων, όπως γίνεται με τις Δ.Ε.Υ.Α. Θα μπορεί να συνάπτει συμβάσεις χωρίς περιορισμούς, και αν προκύπτουν έκτακτες χρηματοδοτικές ανάγκες, θα αρκεί μια κοινή υπουργική απόφαση μεταξύ των υπουργείων περιβάλλοντος, υποδομών, και εθνικής οικονομίας.
Με την ίδρυση δηλαδή του ΟΔΥΘ Α.Ε. βλέπουμε ότι συντελείται εκχώρηση κρατικών υποστάσεων σε ιδιωτικό φορέα, καθώς επίσης έχουμε και κατάργηση αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Η διαμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής του νερού, βρίσκεται στα χέρια της Α.Ε. Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού για το θέμα ιδιωτικοποίησης του νερού, θυμίζουν δηλώσεις ποδοσφαιρικού παράγοντα.‘’πρώτα θέλαμε την ιδιωτικοποίηση του νερού (Ιούνιος 2020 real fm), μετά δεν θέλαμε και τις απορρίπταμε (24/03/2023), αλλά μετά μας έφεραν σχέδιο, και το κάναμε νόμο (Ν.5106/2024 ΦΕΚ Α63)’’.
Όπως αντιλαμβάνεται λοιπόν ο κάθε πολίτης, η ανακολουθία λόγων και πράξεων, μόνο χάος δημιουργεί. Είναι αναγκαία πλέον η ενεργοποίησή του, καθώς και η ενημέρωσή του σχετικά με το θέμα ‘’νερό’’, διότι τον αφορά άμεσα.
Το νερό είναι θείο δώρο, και εδόθη με αφθονία στον άνθρωπο από τους δημιουργούς του.
Η διαχείριση του Νερού πρέπει να γίνεται με απόλυτο σεβασμό τόσο ως πρός την κατανάλωσή του όσο και προς την καθαρότητά του. Με δεδομένο ότι δεν το παράγει κανείς, εξυπακούεται και ότι δεν θα μπορεί να το πουλήσει κανείς. Το κόστος για την χρήση του πρέπει να είναι μόνο το κόστος για την κατασκευή και συντήρηση του δικτύου. Σε μια δομημένη πολιτεία οι κάθε είδους καιροσκόποι θα απομονώνονται.
Η λεωφόρος της αλήθειας και του δικαίου, είναι ανοιχτή για όλους. Και η διάβασή της λεωφόρου αυτής πάντα με ελεύθερη βούληση.