Γράφει η Λαμπρινή Νάκου
Στα φετινά βραβεία “Recommend’s 2024 Reader’s Awards” που διεξήχθησαν στις ΗΠΑ, η χώρα μας αναδείχθηκε ως ο δεύτερος καλύτερος ευρωπαϊκός προορισμός (Best Overall Destination – Europe), με την Ιταλία να καταλαμβάνει τη πρώτη θέση και η Ισπανία τη τρίτη. Όπως διαπιστώνουμε η Ελλάδα κατέχει ηγετική θέση στον παγκόσμιο τουρισμό και συνεχίζει να αποτελεί έναν από τους γρηγορότερα αναπτυσσόμενους προορισμούς σε ζήτηση για το τουριστικό κλάδο, αλλά και στο τουρισμό πολυτελείας.
Αυτό δεν μας προκαλεί εντύπωση αφού εκτός από το φυσικό της κάλλος, τον ήλιο, τη θάλασσα, συνδυάζει ιστορία, πολιτισμό, αμέτρητα μνημεία που μπορεί κάποιος να επισκεφθεί και να θαυμάσει. Το περίεργο είναι ότι η χώρα μας έρχεται στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη χωρίς την απαιτούμενη στρατηγική και τις απαιτούμενες υποδομές που έπρεπε να έχει παράξει το κράτος στο τομέα του τουρισμού.
Έχοντας κατά νου τις εντυπωσιακές περγαμηνές που παρουσιάζονται για την Ελλάδα, ο τουρίστας που επισκέπτεται τη χώρα μας για διακοπές εύλογα αναμένει και το αντίστοιχο επίπεδο ποιότητας, εξυπηρέτησης και ευκολίας στις προσφερόμενες τουριστικές υπηρεσίες. Σίγουρα δε περιμένει να βιώσει τριτοκοσμικές καταστάσεις ερχόμενος στην Ελλάδα. Δυστυχώς όμως οι πληγές του τουρισμού στη χώρα μας, είναι πολλές και χρόνιες.
Οι ανεπαρκείς υποδομές σε αεροδρόμια, λιμάνια, τα διαλυμένα οδικά δίκτυα, η άναρχη πολεοδομία δυσκολεύουν καθημερινά εμάς που ζούμε στη χώρα αυτή, πόσο μάλλον κάποιον που την επισκέπτεται για διακοπές.
Η τουριστική προσφορά έχει συγκεντρωθεί σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας και ιδιαίτερα στα νησιά και τις παραθαλάσσιες περιοχές, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν έντονο κορεσμό και συνάμα πολλά προβλήματα που δημιουργούνται από τον υπέρ τουρισμό που αφορούν κυρίως την επάρκεια των υποδομών (καταλυμάτων), των δικτύων ύδρευσης, τη συμφόρηση των υποδομών και μεταφορών, την αύξηση κόστους ζωής και στέγασης κ.τ.λ. Την στιγμή μάλιστα που τόσες περιοχές στη χώρα μας παραμένουν τουριστικά αναξιοποίητες. Ας μη ξεχνάμε ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο η Μύκονος και η Σαντορίνη…
Η πληθώρα μνημείων και αρχαιολογικών χώρων που κάθε τουρίστας θέλει να επισκεφτεί δεν έχουν την απαιτούμενη προσοχή της πολιτείας (φτωχό πληροφοριακό υλικό, αναξιοποίητες νέες τεχνολογίες, κακοσυντηρημένοι αρχαιολογικοί χώροι και πολλές φορές θαμμένοι στα αγριόχορτα).
Από τον Ε.Ο.Τ. κάθε χρόνο γίνονται φτωχές προσπάθειες διαφήμισης της χώρας μας, με αποτέλεσμα να είναι ανεπαρκής η παρουσία της σε χώρες του εξωτερικού.
Για να μη μιλήσουμε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι. Σπάνια θα βρεθεί ξενοδόχος να μη χρωστάει και να είναι επιτυχημένος στο κλάδο του.
Από όλα τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη οράματος και στρατηγικής από τη κυβερνητική πολιτική όσον αφορά τον τουριστικό τομέα. Όλα αυτά τα χρόνια ακούμε τον εκάστοτε Υπουργό Τουρισμού να μας τονίζει πόσο καθοριστικό ρόλο παίζει ο τουρισμός στη χώρα μας και να μην κάνει τίποτα, γιατί τα προβλήματα όπως αναφέραμε είναι χρόνια και αντί να μειώνονται αυξάνονται.
Και βέβαια χαιρόμαστε και νιώθουμε υπερήφανοι που η χώρα μας κατατάσσεται ως ο δεύτερος καλύτερος ευρωπαϊκός προορισμός. θα μας έκανε όμως περισσότερο χαρούμενους η χώρα μας να αναδεικνύεται πρώτη παγκοσμίως στις τουριστικές προτιμήσεις αφού διαθέτει όλα όσα χρειάζεται για να την επιλέξει κάποιος, για να κάνει τις διακοπές του και υπερέχει όλων των ευρωπαϊκών χωρών. Από θέμα τουρισμού και γεωστρατηγικά είναι η μοναδική χώρα που βλέπει 3 ηπείρους ( Ευρώπη-Ασία- Αφρική).
Αυτό βέβαια μπορεί να συμβεί μόνο αν αλλάξουν τα δεδομένα στο τουρισμό στην Ελλάδα και γίνουν πραγματικές τουριστικές διαδικασίες ανάπτυξης και απόλυτης αξιοποίησης. Για να γίνει η χώρα μας ο καλύτερος παγκόσμιος τουριστικός προορισμός πρέπει να κατασκευαστούν νέες ξενοδοχειακές μονάδες, να ανακατασκευαστούν τα παμπάλαια ξενοδοχεία, να κατασκευαστούν νέα λιμάνια και νέες μαρίνες που θα μπορούν να φιλοξενούν πλήθος τουριστών. Είναι άμεση ανάγκη να ανακατασκευαστεί το απαράδεκτο οδικό δίκτυο, να δημιουργηθούν ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι, αμαξοστοιχίες μέγιστης ασφάλειας, αεροδρόμια σε περισσότερες πόλεις , ακόμη και ελικοδρόμια, που όλα αυτά θα συνδέονται μεταξύ τους και θα διευκολύνουν τις μετακινήσεις των τουριστών. Να γίνεται η απαραίτητη και σωστή συντήρηση όλων των αρχαιολογικών χώρων και η ανάδειξη τους.
Και εφόσον εκτελεστούν όλα τα παραπάνω, μια σωστή και δομημένη διεθνή διαφήμιση θα απογειώσει το ενδιαφέρον για τον τουρισμό στη χώρα μας όχι μόνο το καλοκαίρι αλλά και όλο το χρόνο για θαλάσσιο, ορεινό, νησιωτικό τουρισμό αλλά και τουρισμό στην ενδοχώρα.
Άρα για να μπορούμε να υπερηφανευόμαστε για τον τουρισμό πρέπει στη χώρα μας να γίνει μια πραγματική μεταρρύθμιση από την πολιτεία, που δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει από κανένα κομματικό μηχανισμό. Μόνο ευχολόγια ακούμε χωρίς πράξεις.
Η αλλαγή πρέπει να ξεκινήσει από μας τους ίδιους, να πάψουμε να μένουμε αδρανείς πολίτες και να πάρουμε ξεκάθαρη θέση απέναντι στο πολιτικό κατεστημένο.