Μετρό Θεσ/νίκης: Οι αρχαιότητες που φαίνονται είναι όσες βρέθηκαν;

Μετρό Θεσ/νίκης: Οι αρχαιότητες που φαίνονται είναι όσες βρέθηκαν;

Γράφει η Νάκου Λαμπρινή

Πέρασαν 40 ολόκληρα χρόνια για να ολοκληρωθεί το μετρό Θεσσαλονίκης και επιτέλους το έργο παραδόθηκε. Πρόκειται για ένα έργο που πέρασε από διάφορες φάσεις μέσα στις δεκαετίες, ταλαιπώρησε αρκετά τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης και έφτασε να ολοκληρωθεί στα τέλη του περασμένου Νοέμβρη.

Το μήκος της γραμμής του είναι 9,6 χιλιόμετρα και αποτελείται από 13 σταθμούς. Ένας όμως από τους 13 αυτούς σταθμούς έχει μια ιδιαιτερότητα καθότι δεν μοιάζει με κανέναν σταθμό παγκοσμίως.

 Συγκεκριμένα ο σταθμός Βενιζέλου ξεχωρίζει. Πρόκειται για ένα σταθμό-μουσείο, αφού για να φτάσουν στις αποβάθρες οι επιβάτες θα περπατούν δίπλα ή πάνω από τα αρχαία που βρέθηκαν κατά την διάρκεια όλων των εργασιών. Θα μπορούν να δουν από κοντά τα μοναδικά αρχαιολογικά ευρήματα, που φέρνουν στο φως όλες τις φάσεις της πόλης, διασχίζοντας τον κεντρικό δρόμο της αρχαίας Θεσσαλονίκης.

 Η εμφάνιση όμως των αρχαίων ευρημάτων κατά τη διάρκεια των εργασιών, δημιούργησε πονοκεφάλους. Καθυστέρησε  το έργο και φυσικά κόστισε πολύ παραπάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό. Υπήρξαν πολλές αντιρρήσεις για το τι θα απογίνει όλος αυτός ο θησαυρός που έβγαινε στο φως. 

Δύο ήταν οι λύσεις ή να μείνουν εκεί χωρίς να πειραχτεί τίποτα ή να γίνει ολική απόσπαση και επανατοποθέτηση τους. Το ζήτημα μετά από χρόνια έφτασε στο Συμβούλιο Επικρατείας όπου με οριακή πλειοψηφία, η απόφαση οδήγησε στην απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων και στην επανατοποθέτηση τους, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου. 

 Μετά κόπων και βασάνων το έργο ολοκληρώθηκε αλλά δεν άργησαν να φανούν τα πρώτα προβλήματα. Δεν πέρασαν λίγες μέρες λειτουργίας του μετρό και με την πρώτη νεροποντή έμπαζε νερά η οροφή και τοποθετήθηκαν κουβάδες.

Έπειτα από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε τεχνικό πρόβλημα με τις γυάλινες πόρτες οι οποίες εμπόδιζαν τους επιβάτες να έχουν πρόσβαση στις γραμμές του μετρό δημιουργώντας αναστάτωση στον κόσμο. Την ίδια μέρα ένας συρμός αναγκάστηκε να ακινητοποιηθεί μέσα στη σήραγγα για 35 σχεδόν λεπτά.

  Οι προχειροδουλειές δυστυχώς φάνηκαν από την μέρα που εγκαινιάστηκε. 

  Και εδώ στο σημείο αυτό αναρωτιόμαστε πως θα συντηρηθεί όλος αυτός ο θησαυρός που ανακαλύφθηκε. Τι θα γίνει σε ενδεχόμενο πλημμύρας; Ποιος μας διασφαλίζει ότι η απόσπαση όλων αυτών των ευρημάτων και η επανατοποθέτηση τους έγινε όπως έπρεπε και με ακρίβεια; Αλήθεια έλεγξε κανείς αν όλα όσα αποσπάστηκαν μπήκαν στη θέση τους, όπως είχε αποφασιστεί; 

 Εύλογα γεννιούνται πολλά τέτοιου είδους ερωτήματα αφού οι κυβερνώντες αυτής της χώρας δεν έδρασαν πότε ουσιωδώς για την ορθή διαφύλαξη του πολιτιστικού μας πλούτου. Και δεν μιλάμε για την τωρινή μόνο κυβέρνηση.

Πολλά χρόνια πίσω αν ανατρέξουμε θα δούμε πως όχι μόνο δεν φρόντισαν την διασφάλιση του αρχαιολογικού πλούτου μας αλλά σε πολλές περιπτώσεις τον ξεπούλησαν. Για να μη πάμε στην συντήρηση των ιερών γεωδαιτημένων χώρων που διαθέτει η Ελλάδα, οι περισσότεροι των οποίων είναι εγκαταλελειμμένοι στο έλεος των καιρών. 

 Η ανάδειξη της Ελληνικότητας είναι επιτακτική ανάγκη. Είναι επιτακτική ανάγκη ο Ελληνικός θησαυρός να διαφυλάσσεται, να προστατεύεται και να αναδεικνύεται με απόλυτο σεβασμό γιατί αυτή είναι η κληρονομιά μας, αυτή είναι η ιστορία του έθνους μας.

Αυτό είναι εφικτό μόνο αν αναβαθμιστεί η αρχαιολογική υπηρεσία σε όλα τα επίπεδα. Και αφού φυσικά γίνει ο απαραίτητος έλεγχος όλων των αρχαιολογικών περιοχών που έχουν καλυφθεί σκοπίμως ώστε να κρύψουν το μεγαλείο της χώρας μας.

Κάτι τέτοιο μόνο ο Πολιτικός Φορέας Ελλήνων Συνέλευσις έχει εντάξει στο πρόγραμμά του, που κύριο στόχο και σκοπό έχει μόνο την διαφύλαξη της κληρονομιάς μας και την ανάδειξη αυτής με απώτερο στόχο την αποκατάσταση της ίδιας της  ιστορίας μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *